середа, 13 лютого 2019 р.

ЗДОРОВЯ - стан фізичного, психічного, соціального

            та духовного  благополуччя, високої  працездатності 

                       та соціальної активності людини.

Формула здорового способу життя

«Зберігати, розвивати, відновлювати» — такою є формула здорового способу життя, закон для кожного, хто хоче щодня мати добре самопочуття і досягти успіху в житті.

Зберігати — означає поводитися так, щоб не шкодити своєму здоров'ю: уникати небезпечних ситуацій, остерігатися шкідливих звичок, наприклад, недосипати, бездумно гаяти час перед телевізором. Не можна вживати зіпсовану та шкідливу їжу, а тим більше — тютюн, алкоголь чи наркотики. Дуже обережно слід користуватися інструментами, фарбами та іншим, чим можна травмуватись або отруїтися.

Розвивати — означає працювати над розвитком своїх здібностей і можливостей. Ти вже знаєш, що тренуваннями можна вдосконалити можливості свого тіла: навчитися швидше бігати, вище стрибати, далі плавати. Проте фізичне благополуччя — це лише один із вимірів твого здоров'я.
Відновлювати — це третя складова формули здорового способу життя. Вона вчить правильно поводитися тоді, коли ти захворів або отримав травму. Це означає:
• уміти вчасно виявити ознаки поганого самопочуття;
• знати, до кого і як звернутися по допомогу;
• уміти надати невідкладну допомогу постраждалому і самому собі;
• правильно поводитися під час хвороби (не ходити до школи з грипом, прислухатися до порад лікаря тощо).

Ми живемо в складному й мінливому світі, де чи не щодня ви-никають якісь проблеми. Щоб успішно долати їх удома, в школі чи під час спілкування з друзями, тобі необхідно набути особливих навичок. їх ще називають життєвими навичками, сприятливими для здоров'я. Це уміння, які допомагають людям краще спілкуватись та розуміти одне одного й уникати зайвого ризику. «Життєвими» їх називають тому, що вони необхідні кожному, незалежно від того, чим він займається, яку професію обере.
Більшість людей набувають цих навичок методом «проб і помилок». Але той, кого навчили цього, має набагато більше шансів досягти визначеної мети, успіху в житті, стати шанованою всіма людиною і бути задоволеним собою.

Життєві навички, сприятливі для здоров'я:

Уміння шанувати самого себе та інших людей.
• Уміння поважати норми і правила громадського співжиття.
• Уміння вчитися і застосовувати свої знання.
• Уміння приймати виважені рішення.
• Уміння розуміти і правильно висловлювати свої почуття.
• Здатність зважати на почуття і потреби інших людей.
• Уміння слухати і говорити.
• Уміння відстоювати свої права, шануючи права інших.
• Уміння надавати підтримку тим, хто її потребує.


Формула безпечної життєдіяльності

З давніх-давен люди вивчають небезпечні ситуації, щоб уникати їх і запобігати їм. Та коли це неможливо, людина намагається діяти так, щоб урятуватися.
«Уникати, запобігати, діяти» — це закон для кожного, хто хоче навчитися безпечної життєдіяльності.
Уникати  це вміти розпізнавати небезпечні ситуації, оцінювати ризик і діяти так, щоб не потрапляти у них. Наприклад, краще пропустити переповнений автобус і сісти в наступний; перевірити, чи вимкнуто газ, коли виходиш з дому; не залишати відчиненими вікна і двері; ховати небезпечні предмети в недоступних для маленьких дітей місцях.
Запобігати — це передбачати наслідки своїх дій, щоб самому не створити небезпечну ситуацію. Наприклад, коли проходиш біля повороту чи арки, слід передбачати несподівану появу автомобіля. Катаючись на велосипеді, не виїжджай на проїзну частину, щоб не створити небезпеки на дорозі. 
Діяти — означає:
• не розгубитися, тобто бути фізично і психологічно готовим діяти у небезпечній ситуації;
• знати, що і як треба робити в таких випадках. Наприклад, коли не знати, що електроприлади під напругою не можна заливати водою, то замість того, щоб загасити пожежу, можна отримати удар електричним струмом;
• уміти правильно використовувати рятувальне спорядження, зв'язуватися і взаємодіяти з рятувальними службами;
• не втрачати надії й боротися, зробити все можливе, щоб урятуватися самому і допомогти іншим.

Потрапивши у небезпечну ситуацію, яка не потребує негайних дій, насамперед постарайся заспокоїтись. Для цього:
• зроби кілька глибоких вдихів і видихів так, наче ти п'єш повітря через соломинку. Уяви, як воно проходить через твої легені, зосередься на звуках;
• полічи до десяти, а якщо є час — до ста;
• пригадай і вимов уголос кілька номерів телефонів, вірш, заспівай пісню.

ПРАВИЛА ПОВЕДІНКИ В НЕБЕЗПЕЧНИХ СИТУАЦІЯХ

§1
Пам'ятка для тих, хто погано почувається:
• якщо, прокинувшись уранці, відчуваєш слабкість, головний біль, біль у горлі чи животі, скажи про це батькам;
• якщо тобі стало зле в школі, звернися до медсестри або скажи про це вчителеві;
• якщо відчув різкий біль або запаморочення надворі, звернися по допомогу до людей, які поруч з тобою (батьки, друзі, сторонні люди).

§2
Пам'ятка для тих, хто опинився в небезпечній ситуації:
 оціни рівень небезпеки. Якщо ситуація загрожує твоєму життю — часу на роздуми нема, дій негайно;
• якщо загрози життю немає, спочатку заспокойся;
• якщо сам впораєшся з ситуацією, склади план дій і виконуй його;
• якщо тобі потрібна допомога, звернися до рятувальних служб, родичів, сусідів, випадкових перехожих;
• якщо допомога не надходить, не втрачай надії, ситуація може змінитися на краще наступної миті.

§3
Правила переходу багатосмугової дороги:
• якщо дорога розмічена пішохідним переходом, скористайся ним;
• якщо пішохідного переходу немає, переходь дорогу на перехресті;
• переходити дорогу в нерозміченому місці можна лише у крайньому випадку і тільки під кутом 90 градусів до дороги;
• дляпереходу слід обрати місце, де дорога добре проглядається в обидва боки на 150 — 200 м;
• перш ніж переходити, подивись ліворуч і переконайся, що автомобілі на всіх смугах на безпечній відстані;
• зроби зупинку на осьовій лінії, будь обережний на ній;
• подивись праворуч і переконайся, що автомобілі на всіх смугах на безпечній відстані.
§ 4
Правила поведінки на зупинках:
небезпечно переходити дорогу біля зупинки, особливо на вузьких дорогах, коли здається, що протилежний тротуар дуже близько;
• не слід обходити транспорт, що стоїть на зупинці, ні ззаду, ні спереду. Треба дочекатися, поки він поїде;
' на зупинці не слід підходити близько до краю тротуару, особливо взимку, а також тоді, коли на зупинці багато людей.

§ 5
Правила безпечної поведінки у метрополітені:
• не ступай за обмежувальну лінію на платформі та ескалаторі;
• на платформі метрополітену небезпечно грати в рухливі ігри;
• якщо увагоні відчувається запах диму, негайно повідом машиніста;
• уразі виникнення небезпечної ситуації у метрополітені слід чітко виконувати всі вказівки машиніста або чергового по станції.

Немає коментарів:

Дописати коментар